Date: 18th century
Inventory number: 1922/8/48
Media and technique: Ivory carving
The horse is carved from a single piece of ivory, except for the tail, while the rider is made up of several fragments, carved separately and joined by pegs or notches. Some of the pieces were glued on at an earlier date, specifically the rider’s ponytail, the Golden Fleece insignia, and three buttons on the justaucorps. The figure rests on a pedestal, also made of ivory, with four turned feet inserted in circular holes bored on the underside. In an earlier intervention, a bronze strut fastened with screws was added to secure and stabilise the sculpture.
The figure was affected by the fracture and loss of both hooves on the horse’s hind legs. A plaster reproduction of the left hoof was made in an earlier restoration, though it had come unglued. Traces of contact adhesive were found on both the support and the reproduced piece. Three buttons had fallen off the justaucorps and were found loose and hidden inside the coat. The carving also had a tenaciously adhered coat of surface grime that had given the entire piece a dark greyish tinge and considerably darkened the pedestal.
We first performed mechanical cleaning with a soft brush and a soft eraser pencil, followed by chemical cleaning with cotton swabs and a 50% ethanol-distilled water mixture. Adhesives from old interventions were removed with a scalpel and acetone. To reproduce the horse’s right hoof, a silicone mould was made of the existing replica and used to create a plaster cast. The two hooves and three justaucorps buttons were adhered with Paraloid B-72. The colour reintegration of the replicas was done with acrylic paints, and varnish colours were used to reproduce the characteristic effects of ivory.
After the restoration treatment, the sculpture has recovered the natural amber-hued patina of the ivory, revealing the exceptional beauty and quality of its craftsmanship.
Estado de conservación
El caballo está tallado en una sola pieza, a excepción de la cola, mientras que el jinete está compuesto por varios fragmentos labrados separadamente y ensamblados con espigas o entalladuras. Algunas piezas de la figura han sido pegadas en una intervención anterior: la coleta del jinete, el Toisón, y tres botones de la casaca. La figura descansa sobre una peana, también de marfil, con cuatro patas torneadas encajadas en orificios circulares practicados por el reverso. En una antigua intervención, para dar sujeción y firmeza a la escultura, se adaptó a la pieza un soporte de bronce afianzado con tornillos.
La figura presentaba fractura y pérdida de los dos cascos de las patas traseras del caballo. Del casco de la pata izquierda se conserva una reproducción en escayola procedente de una antigua restauración y que se había despegado. Restos de adhesivo de contacto se encontraban tanto en el soporte como en la pieza reproducida. Tres botones de la casaca estaban desprendidos y se hallaron sueltos y ocultos en el interior de la vestimenta. También tenía suciedad superficial muy adherida que le confería a todo el conjunto una coloración grisácea oscura y ennegrecía considerablemente la peana.
Intervención
En primer lugar se realizó una limpieza mecánica con brocha suave y lápiz de goma blanda, seguida de una limpieza química con torundas de algodón y una mezcla de agua desmineralizada-etanol al 50 %. Los adhesivos de antiguas intervenciones fueron retirados con bisturí y acetona. Para reproducir el casco de la pata derecha del caballo se confeccionó un molde de silicona de la réplica conservada y el vaciado se hizo con escayola. Se adhirieron los dos cascos y los tres botones de la casaca con Paraloid B-72. La reintegración cromática de las réplicas fue realizada con pinturas acrílicas y para reproducir las veladuras propias del marfil se utilizaron pigmentos al barniz.
Finalizado el tratamiento, la escultura nos muestra ahora la pátina natural de coloración ámbar del marfil, destacando la belleza y calidad excepcional de su labrado.